(사)한국기후변화학회

  • 서브비주얼배너

윤리규정

The Korean Society of Climate Change Research
제 1 장 총 칙
제1조 (목적)
본 규정은 사단법인 한국기후변화학회와 한국기후변화학회지(Journal of Climate Change Research)에 투고되는 논문에 대한 연구윤리를 확립하고 연구부정행위를 사전에 예방하며, 연구부정행위 발생 시 공정하고 체계적인 진실성 검증과 처리에 관한 사항을 규정함을 목적으로 한다.
제2조 (정의 및 연구부정행위의 범위)
① 정의
1. “연구 원자료”란 연구 목적을 달성하기 위해 연구자가 실험, 관찰, 조사 등을 거쳐 수집한 가공 이전의 자료와 문헌 등을 말한다.
2. “연구자료”란 연구 원자료를 가공한 자료와 이를 활용한 2차 자료 및 문헌을 말한다.
3. “연구결과”란 연구자가 연구 활동을 통해 얻은 연구자료를 활용하여 도출한 체계화된 결론을 말한다.
4. “연구결과물”이란 연구자가 연구 활동을 통해 최종적으로 얻은 결과를 기술한 보고서·논문·간행물·단행본 등의 학술적 저작물과 지식재산을 말한다.
② 연구부정행위의 범위
    연구부정행위는 연구개발 과제의 제안, 수행, 결과 보고 및 발표 등에서 이루어진 다음 각 호를 말한다.
1. “위조”는 존재하지 않는 연구 원자료 또는 연구자료, 연구결과 등을 허위로 만들거나 기록 또는 보고하는 행위
2. “변조”는 연구 재료·장비·과정 등을 인위적으로 조작하거나 연구 원자료 또는 연구자료를 임의로 변형·삭제함으로써 연구 내용 또는 결과를 왜곡하는 행위
3. “표절”은 다음 각 목과 같이 일반적 지식이 아닌 타인의 독창적인 아이디어 또는 창작물을 적절한 출처표시 없이 활용함으로써, 제3자에게 자신의 창작물인 것처럼 인식하게 하는 행위
가. 타인의 연구내용 전부 또는 일부를 출처를 표시하지 않고 그대로 활용하는 경우
나. 타인의 저작물의 단어·문장구조를 일부 변형하여 사용하면서 출처표시를 하지 않는 경우
다. 타인의 독창적인 생각 등을 활용하면서 출처를 표시하지 않은 경우
라. 타인의 저작물을 번역하여 활용하면서 출처를 표시하지 않은 경우
4. “부당한 저자 표시”는 다음 각 목과 같이 연구내용 또는 결과에 대하여 공헌 또는 기여를 한 사람에게 정당한 이유 없이
    저자 자격을 부여하지 않거나, 공헌 또는 기여를 하지 않은 사람에게 감사의 표시 또는 예우 등을 이유로 저자 자격을
    부여하는 행위
가. 연구내용 또는 결과에 대한 공헌 또는 기여가 없음에도 저자 자격을 부여하는 경우
나. 연구내용 또는 결과에 대한 공헌 또는 기여가 있음에도 저자 자격을 부여하지 않는 경우
다. 지도학생의 학위논문을 학술지 등에 지도교수의 단독 명의로 게재·발표하는 경우
5. “부당한 중복게재”는 연구자가 자신의 이전 연구결과와 동일 또는 실질적으로 유사한 저작물을 출처표시 없이 게재한 후, 연구비를 수령하거나 별도의 연구업적으로 인정받는 경우 등 부당한 이익을 얻는 행위
6. “저자됨 (authorship)"은 출판하려는 논문의 연구에 실제적인 지적 공헌을 하고 연구결과에 대해 공적 신뢰성을 가지는 사람을 말함
7. “연구부정행위에 대한 조사 방해 행위”는 본인 또는 타인의 부정행위에 대한 조사를 고의로 방해하거나 제보자에게 위해를 가하는 행위
8. 그 밖에 각 학문분야에서 통상적으로 용인되는 범위를 심각하게 벗어나는 행위
③ 저자됨 (authorship)의 기준
본 학회지 저자됨의 기준은 출판하려는 논문의 연구에 실제적인 지적 공헌을 하고 연구결과에 대해 공적 신뢰성을 가지는 사람으로서, 다음의 4가지 기준을 모두 충족하여야 한다.
1. 연구의 개념 및 디자인에 대한 실질적 기여 또는 연구 데이터의 수집, 분석, 해석
2. 중요한 지적 컨텐츠에 대한 연구내용을 작성하거나 비판적으로 수정
3. 출판 (게재)할 원고에 대한 최종 승인
4. 연구의 정확성 또는 무결성과 관련된 질문을 적절하게 조사하고 해결하는 것을 보장하기 위해 연구의 모든 측면에 대한 책임을 져야한다는 계약
④ 기여자 (contributor)의 기준
"저자됨“의 기준을 모두 충족하지 못하는 경우에는 저자에 포함되지 않는다. ”저자됨“의 기준에 부합하지 못하지만 연구를 수행하면서 단순 자료수집 또는 일반적인 감독의 역할을 하여 연구와 논문발표에 기여한 사람이나 기관은 감사의 글 (acknowledgement) 부분에 기여자 (contributor)로 기재한다.
제 2 장 연구자 및 기관의 역할과 책임
제3조 (연구자의 역할과 책임)
연구자는 연구의 자유에 기초하여 자율적으로 연구를 수행하되, 다음 각 호의 사항을 준수하여야 한다.
1. 연구대상자의 인격 존중 및 공정한 대우
2. 연구대상자의 개인 정보 및 사생활의 보호
3. 사실에 기초한 정직하고 투명한 연구의 진행
4. 전문 지식을 사회에 환원할 경우 전문가로서 학문적 양심 견지
5. 새로운 학술적 결과를 공표하여 학문의 발전에 기여
6. 자신 및 타인의 저작물 활용 시 적절한 방법으로 출처를 밝히는 등 선행 연구자의 업적 인정·존중
7. 연구계약의 체결, 연구비의 수주 및 집행 과정의 윤리적 책임 견지
8. 연구비 지원기관의 이해관계에 영향을 받지 않고, 연구결과물에 연구와 관련된 모든 이해관계 명시
9. 연구결과물을 발표할 경우, 연구자의 소속, 직위(저자 정보)를 정확하게 밝혀 연구의 신뢰성 제고
10. 지속적인 연구윤리교육의 참여
11. “저자됨 (authorship)“자는 출판 된 연구에 실질적인 지적 공헌을 한 개인으로서 간주되며, 그 저자의 학업, 사회 및 재정적 영향에 계속 중요한 영향을 미침
제4조 (회원의 연구윤리 책임)
① 학회의 설립목적에 반하거나 학회의 품위를 손상하지 않으며, 학술활동과 각종 사업을 공정하고 성실하게 수행한다.
② 연구수행의 전 과정에서 학문적 객관성을 유지하고, 자료의 출처를 밝히지 아니하거나 위조, 변조 혹은 표절하여 임의로
    활용하지 않으며, 타인의 지적재산을 임의로 사용하지 아니한다.
③ 논문의 저자는 논문 작성에 실질적으로 기여한 자에 한하여야 하며, 논문 작성에 기여한 자를 누락하지 않는 등 부당한
    저자 표시를 하지 아니한다.
④ 학회에서 발간하는 학술지에 투고 및 게재한 논문은 국내외 타 학술지에 중복 투고 및 게재하지 않으며, 또한 타 학술지에
    투고 및 게재한 논문을 학회에서 발간하는 학술지에 중복 투고 및 게재하지 아니한다.
⑤ 편집위원은 투고된 논문의 게재 여부를 결정함에 있어, 학술지 게재를 위해 투고된 논문을 어떤 선입견이나 사적인
    친분과도 무관하게 오로지 논문의 질적 수준과 투고 규정에 근거하여 객관적인 평가가 이루어질 수 있도록 노력한다.
⑥ 심사위원은 학술지의 편집위원회가 의뢰하는 논문을 심사규정이 정한 기간 내에 성실하게 평가하고, 그 결과를
    편집위원회에 통보한다. 만약 자신이 논문의 내용을 평가하기에 적임자가 아니라고 판단될 경우에는 편집위원회에 지체
    없이 그 사실을 통보한다.
⑦ 심사위원은 심사 대상 논문에 대한 비밀을 지켜야 한다. 또한 논문이 게재된 학술지가 출판되기 전에 저자의 동의 없이
    논문의 내용을 인용하지 아니한다.
제 3 장 연구부정행위
제5조 (연구 부정행위의 금지)
본 규정의 적용을 받는 모든 연구 결과물에 대해 다음의 연구 부정 행위를 금한다.
1) 위조: 사실이 아닌 자료 또는 연구결과를 만들어내고 이를 기록하거나 보고하는 행위
2) 변조: 연구자료, 장비, 또는 과정을 조작하거나 자료 또는 연구결과를 변경하거나 생략하여 최종 연구 성과가 진실에
    부합하지 않게 하는 행위
3) 표절: 정당한 권한 없이 타인의 아이디어, 연구 과정, 연구내용, 연구 결과 또는 기록 등을 사용하는 행위(자기표절에도 적용)
4) 중복 투고: 한국기후변화학회지에 투고하는 논문은 국내 다른 학술진흥재단 등재지, 등재후보지나 국외 학술지에 동시에
    또는 선?후에 관계없이 중복 투고할 수 없으며, 그 대상은 심사과정 중에 있는 논문을 포함한다.
5) 중복게재: 이미 학술지에 게재된 자신의 논문과 거의 동일하다고 판단되는 내용을 다른 학술지에서 다시 발간하는 행위
6) 부당한 논문저자 표시: 연구내용 또는 결과에 대하여 과학적 기술적 공헌 또는 기여를 한 사람에게 정당한 이유 없이
    논문저자 자격을 부여하지 않거나, 과학적 기술적 공헌 또는 기여를 하지 않은 자에게 감사의 표시 또는 예우 등을 이유로
    논문저자 자격을 부여하는 행위
7) 본인 또는 타인의 부정행위 혐의에 대한 조사를 고의로 방해하거나 제보자에게 위해를 가하는 행위
8) 기타 과학기술계에서 통상적으로 용인되는 범위를 심각하게 벗어난 행위
9) 타인에게 상기의 부정행위를 행할 것을 제안·강요하거나 협박하는 행위
제6조 (출처표기)
1) 학술대회 등에서 발표된 논문이나 그 일부를 그대로 또는 수정·보완하여 투고하는 경우에는 반드시 그 사실을 명기하여야 한다.
2) 연구보고서나 그 일부를 그대로 또는 수정·보완하여 투고하는 경우에는 반드시 그 사실을 명기하여야 한다.
3) 박사 또는 석사 학위논문이나 그 일부를 그대로 또는 수정·보완하여 투고하는 경우에는 반드시 학위논문의 작성자가
   저자에 포함되어야 한다.
4) 공개된 학술 자료를 인용할 경우에는 정확하게 기술하도록 노력해야 하고, 상식에 속하는 자료가 아닌 한 반드시 그 출처를
    명확히 밝혀야 한다.
제 4 장 연구부정행위의 검증
제7조 (제보자의 권리보호)
① “제보자”란 연구부정행위를 인지하여 그 사실 또는 관련 증거를 학회에 알린 자를 말한다.
② 제보는 구술·서면·전화·전자우편 등의 방법을 통하여 실명으로 하여야 한다. 단, 익명 제보라 하더라도 연구과제명,
    논문명, 구체적인 연구부정행위 등이 포함된 증거를 서면이나 전자우편으로 받은 경우 학회는 실명 제보에 준하여
    처리할 수 있다.
③ 회장은 제보자가 연구부정행위를 제보했다는 이유로 신분상의 불이익 또는 차별을 받지 않도록 보호하여야 한다.
④ 제보자의 신원에 관한 사항은 정보공개의 대상이 되지 않는다.
⑤ 제보자가 제3항의 불이익 또는 차별을 받거나 자신의 의지에 반하여 신원이 노출될 경우 학회는 이에 대한 책임을 진다.
⑥ 제보자는 제보 접수기관 또는 조사기관에 연구부정행위 신고 이후에 진행되는 절차 및 일정 등에 대해 알려줄 것을 요구
    할 수 있으며 해당 기관은 이에 성실히 응하여야 한다.
⑦ 제보내용이 허위인 줄 알았음에도 이를 제보한 제보자는 보호 대상에 포함하지 않는다.
제8조 (피조사자의 권리보호)
① “피조사자”란 제보자의 제보나 학회의 인지로 연구부정행위의 조사 대상이 된 회원 또는 조사과정에서 연구부정행위에
    가담한 것으로 추정되어 조사 대상이 된 회원을 말하며, 조사과정에서의 참고인이나 증인은 이에 포함되지 아니한다.
② 학회는 검증과정에서 피조사자의 명예나 권리를 침해하지 않도록 주의하여야 한다.
③ 연구부정행위에 대한 의혹은 판정 전까지 외부에 공개되어서는 아니 된다.
④ 피조사자는 학회에 연구부정행위의 절차 및 일정 등에 대해 알려줄 것을 요구할 수 있으며, 회장은 이에 성실히 응하여야
    한다.
제9조 (연구부정행위 검증원칙)
① 연구부정행위 여부를 입증할 책임은 조사위원회에 있다. 단, 조사위원회가 요구한 자료를 피조사자가 고의로 훼손하거나
    제출을 거부한 경우에 그 책임은 피조사자에게 있다.
② 조사위원회는 제보자와 피조사자에게 의견진술, 이의제기 및 변론의 권리와 기회를 보장하여야 하며 관련 절차 및 일정을
    사전에 알려주어야 한다. 이 경우 피조사자에게는 해당 제보 내용도 함께 알려주어야 한다.
③ 회장은 조사위원회가 부당한 압력이나 간섭을 받지 않고 독립성과 공정성을 유지할 수 있도록 노력하여야 한다.
제10조 (연구부정행위 검증절차)
① 연구부정행위를 검증하고자 할 경우에는 "예비조사"와 "본조사", "판정"의 절차를 거쳐야 한다.
② 회장은 연구부정행위에 대해(한) 충분한 혐의를 인지하였을 경우(에는) 예비조사 없이 바로 본조사에 착수할 수 있다.
③ 회장은 연구부정행위 검증을 위해 해당 연구가 수행될 당시 회원의 소속 기관에서 협조를 요청할 경우 이에 적극 응하여야 한다.
④ 회원의 연구부정행위를 제보받아 검증하였을 때에는 회장은 그 결과를 해당 회원의 소속 기관 및 해당 논문의 발간 학술단체에
    통보하여야 한다.
제11조 (예비조사)
① 예비조사는 연구부정행위 의혹에 대하여 본조사 실시 여부를 결정하기 위한 절차로, 제보를 접수한 날로부터 30일 이내에
    착수한다.
② 예비조사는 제10조에 따라 윤리위원회가 수행한다.
③ 회장은 피조사자가 연구부정행위 사실을 모두 인정할 경우에는 본조사를 거치지 않고 바로 판정을 내릴 수 있다.
④ 회장은 증거자료에 대한 중대한 훼손 가능성이 있다고 판단되는 경우에는 조사위원회 구성 이전이라도 증거자료 보전을
    위한 조치를 취할 수 있다.
⑤ 회장은 예비조사가 종료된 날로부터 10일 이내에 제보자에게 예비조사 결과를 문서로 통보하여야 하며, 본조사를
    실시하지 않기로 결정한 경우에는 이에 대한 구체적인 사유를 포함하여야 한다. 단, 익명제보의 경우는 그러하지 않는다.
제12조 (본조사)
① 본조사는 연구부정행위의 사실 여부를 입증하기 위한 절차로, 제11조에 따른 조사위원회를 구성하여 실시하여야 한다.
② 조사위원회는 제보자와 피조사자에게 의견진술 등의 기회를 주어야 하며, 당사자가 이에 응하지 않을 경우에는 이의가
    없는 것으로 간주한다.
제13조 (연구윤리위원회의 기능 및 구성)
1) 연구윤리위원회(이하 위원회)는 연구윤리와 관련된 제도를 수립하고 운영한다.
2) 위원회는 연구윤리규정에 위반되는 행위에 대하여 심의하고, 심의결과에 따라 필요한 조치사항을 결정한다.
3) 위원회는 편집위원회 위원장 1인을 포함한 5인 이내의 위원으로 구성한다.
4) 위원회의 윤리위원장은 편집위원회 위원장이 되며 위원은 위원장의 추천을 받아 학회 회장이 임명하고 임기는 이사회
    임원의 임기와 같이 한다.
제14조 (연구윤리위원회의 권한)
① 연구윤리위원회는 조사과정에서 제보자, 피조사자, 증인 및 참고인에게 진술을 위한 출석을 요구할 수 있으며,
    이 경우 피조사자는 반드시 이에 응하여야 한다.
② 연구윤리위원회는 피조사자에게 자료의 제출을 요구할 수 있으며, 증거자료의 보전을 위하여 회장의 승인을 얻어
    연구부정행위 관련자에 대한 관련 자료의 보전을 위한 조치를 취할 수 있다.
③ 연구윤리위원회는 회장에게 연구부정행위 관련자에 대한 적절한 제재조치를 건의할 수 있다.
제 5 장 심의 및 의결절차
제15조 (연구윤리 위반에 대한 심의)
1) 본 규정 및 연구의 일반적인 윤리원칙을 위반하는 행위가 발생할 경우에는 해당 편집위원회는 관련 자료를 취합하여
    제보의 신빙성을 확인한다.
2) 편집위원회 위원장은 제보의 신빙성이 확인되면, 이를 위원회에 안건으로 상정하고 심의자료를 제출한다.
3) 위원회는 위원 3분의 2 이상의 표결 동의로 연구 부정행위 여부를 판정하고, 그 결과를 학회장에게 건의한다.
4) 학회 회장은 위원회의 의결 내용과 그 사유를 해당 연구자에게 통보한다.
제16조 (판정)
① “판정”은 회장이 조사결과를 확정하여 이를 제보자와 피조사자에게 문서로 통보하는 것을 말한다.
② 예비조사 착수 이후 판정까지의 모든 조사는 6개월 이내에 종료하여야 한다. 단, 이 기간 내에 조사 종료가 어렵다고
    판단될 경우 학회는 제보자 및 피조사자에게 그 사유를 통보하고 조사 기간을 연장할 수 있다.
제17조 (이의신청)
① 제보자 또는 피조사자는 예비조사 결과 또는 판정 결과에 이의가 있는 경우 그 결과를 통보받은 날부터 30일 이내에
    회장에게 서면으로 이의신청을 할 수 있다.
② 회장은 제1항에 따른 이의신청이 특별한 사유가 없으면 이의신청이 접수된 날로부터 60일 이내에 처리하여야 한다.
제18조 (연구부정행위에 대한 조치)
① 회장은 연구부정행위에 대한 판정과 이의신청에 관한 모든 절차를 종료한 후, 윤리위원회에 위임하여 연구부정행위에
    대한 적절한 조치를 취한다.
② 윤리위원회는 징계 등의 조치 내용이 당해 연구부정행위에 상당한 수준으로 비례성이 있는지 등을 고려하고, 학회의
    내부 규정과 관련 법령 그리고 사회 일반의 인식에 반하지 않도록 정한다.
제19조 (비밀보장)
1) 연구부정행위를 제보한 자의 신원을 외부에 공개해서는 안 된다.
2) 연구부정행위로 최종 판정되기 전이나 연구부정행위가 아닌 것으로 판정되는 경우 해당 연구자의 신원을 외부에 공개
    해서는 안 된다.
제 6 장 벌칙
제20조 (벌칙)
1) 연구윤리위원회가 제5조에 의한 위조, 변조, 표절, 중복 게재로 판정한 경우 다음의 조치를 취한다.
① 편집위원회는 해당 논문의 “한국기후변화학회지” 게재를 취소하고, 논문목록에서 삭제하며, 이 사실을
    “한국기후변화학회지” 및 학회 홈페이지 문헌검색 자료에 공고한다.
② 중복 게재의 경우, 해당 학회에 이 사실을 통보한다.
③ 해당 저자(주저자, 교신저자, 공동저자 모두 포함)는 의결 시점부터 최소 3년 이상의 기간동안
    “한국기후변화학회지”에 논문을 투고 할 수 없다.
④ 학회 회장은 본 건에 대해 조치내용 및 철회요청 논문에 대한 정보를 포함한 공문을 한국연구재단에 통보한다.
2) 연구윤리위원회가 제5조에 의한 중복 투고로 판정한 경우 다음의 조치를 취한다.
① 편집위원회는 논문심사를 거부 또는 중단한다.
② 중복 투고의 경우, 해당 학회에 이 사실을 통보한다.
③ 해당 저자(주저자, 교신저자, 공동저자 모두 포함)는 의결 시점부터 최소 3년 이상의 기간동안
    “한국기후변화학회지”에 논문을 투고 할 수 없다.
제 7 장 생명윤리관련연구에 대한 절차 및 조치
제21조 (생명윤리관련연구에 대한 절치 및 조치)
1) 연구 방법 및 내용이 “생명윤리 및 안전에 관한 법률”, “동물보호법”, “실험동물 보호에 관한 법률” 등의 제반 법률의 적용 대상일 경우 연구자는 소속기관의 연구윤리위원회를 통과한 연구에 한하여 연구를 수행할 수 있다.
2) 투고논문에는 제 1항의 내용이 반드시 기재되어야 하며, 미기재시에는 생명윤리위반으로 간주하여 심사를 하지 아니한다.
3) 만약 승인이 없이 논문이 게재되었다면 논문을 철회할 수 있다.한다.
제 8 장 제정 및 개정
본 규정은 한국기후변화학회 이사회에서 제정 및 개정한다.
부칙
이 규정은 제정된 날로부터 시행한다.
2011. 04. 07. 제정
2014. 12. 01. 개정
2020. 06. 25. 개정
2021. 09. 10. 개정
Chapter 1 General Provisions
Article 1 (Purpose)
This regulation establishes research ethics for papers contributed to The Korean Society of Climate Change Research and Journal of Climate Change Research and prevents Research Misconduct in advance, for the purpose of prescribing matters concerning fair and systematic veracity verification and treatment in the event of Research Misconduct.
Article 2 (Definitions and Scope of Research Misconduct)
① Definitions
1. “Research Materials” refers to pre-processing data and literature collected by researchers through experiments, observations, and surveys to achieve research purposes.
2. “Research Data” refers to the data processed from research materials and secondary data and literature using them.
3. “Research Results” refers to structured conclusions drawn by researchers using research data obtained through research activities.
4. “Research Output” refers to academic works and intellectual property such as reports, thesis, publications, and scripts that describe the final results obtained by researchers through research activities.
② Scope of Research Misconduct
Research Misconduct refers to the following items made in the proposal, performance, reporting and presentation of R&D tasks.
1. “Fabrication” is the act of falsely making, recording, and reporting research materials or research data or research results that do not exist.
2. “Falsification” the act of distorting the research contents or results by artificially manipulating research materials, equipment, processes, etc. or arbitrarily modifying or deleting research materials and research data.
3. “Plagiarism” is the act of making a third party aware of its creation by using not general knowledge but original ideas or creations of others, as shown in the following items, without proper source indication.
A. When using all or part of other people's research without indicating the source
B. When not indicating the source of the word or sentence structure of another person's work that was paraphrased
C. When not indicating the source of the original ideas of others, etc.
D. When not indicating the source while translating and utilizing other people's works
4 .“Unjust Indication of Author” is the act of not granting authorship to persons who have contributed to the research contents and results without justifiable reasons, or granting authorship to persons who have not contributed, on the grounds of appreciation or respect as follows.
A. When author qualification is granted even though there is no contribution or contribution to the research or results
B. When not qualifying as an author despite one’s contribution to the research or results
C. When a student's thesis is published or presented in an academic journal under the sole name of his or her academic advisor
5. “Unjust Duplicate Publication” is an act of obtaining unfair benefits, such as when a researcher receives research funds or is recognized as a separate research work after publishing the same or substantially similar work as his or her previous research results without a source
6. An "authorship" is an individual judged to have made a substantial intellectual or practical contribution to a publication, and has public credibility in the results of the research.
7. “Interference with Investigation on Research Misconduct” is an act that deliberately interferes with the investigation of a person's misconduct or inflicts harm on the informant.
8. Other acts that seriously deviate from the scope normally accepted in each academic field
③ Criteria for the authorshipt
The authorship of JCCR is an individual judged to have made a substantial intellectual or practical contribution to a publication and has public credibility in the results of the research. This normally include anyone who has
1. made a substantial contribution to conception or design of the work; or the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work; AND
2. drafted the work or reviewed/revised it critically for important intellectual content; AND
3. approved the latest version of the article to be published; AND
4. agreed to be responsible for the every aspect of the research to ensure solving problems or investigating questions related to the accuracy or integrity of the work
④ Criteria for the contributort
An individual who does not meet all four criteria of "authorship" should not claim the authorship. However, if people or institutions partially contributed to research such as through collecting data or supervising the research could be listed as contributors in the acknowledgement section.
Chapter 2 Roles and Responsibilities of Researcher and Institution
Article 3 (Roles and Responsibilities of Researcher)
The researcher shall conduct the research autonomously on the basis of freedom of research, but shall observe the following matters.
1. Respecting the character of the research subjects and treat them fairly
2. Protecting the privacy and personal information of the study subjects
3. Proceeding with honest and transparent research based on facts
4. Maintaining academic conscience as an expert when returning expertise to society
5. Contributing to the development of learning by publishing new academic results
6. Acknowledging and respecting the achievements of prior researchers, such as revealing the sources in an appropriate way when using works of oneself and others
7. Maintaining ethical responsibility for the conclusion of research contracts, the process of obtaining and executing research funds
8. Indicating all research-related interests in the Research Output, without affecting the interests of the funding organization
9. Clarifying the researcher's affiliation and position (author information) when announcing research outputs to increase the reliability of the research
10. Participation in Continuing Research Ethics Education
11. An "authorship” is regarded as an individual who has made a substantial intellectual or practical contribution to a publication. The published work continues to have a significant impact on the author's academic, social and financial impact.
Article 4 (Research Ethics Duties of Member)
① One shall not violate the purpose of the establishment of the academic society or impair the dignity of the academic society, and shall perform academic activities and various projects in a fair and sincere manner.
② Academic objectivity shall be maintained in the entire process of conducting research, with no fabrication, falsification, plagiarism, and no arbitrary use of other people's intellectual property.
③ The author of the paper shall be limited to those who have substantially contributed to the writing of the paper and shall not make an unfair mark of the author, such as not omitting those who have contributed to the writing of the paper.
④ The papers contributed and published in the academic society shall not be duplicated and published in other academic journals at home and abroad, nor shall they be duplicated and published in journals published by other academic society.
⑤ The editor, in deciding whether to publish the contributed paper, shall endeavor to ensure that objective evaluation is made solely based on the quality level of the paper and the contribution regulations, regardless of any preconceptions or personal relationship.
⑥ The reviewer shall faithfully evaluate the papers requested by the Journal Editorial Committee within the period prescribed by the examination regulations and notify the editorial committee of the results thereof. If it is deemed that he is not the right person to evaluate the content of the paper, the editorial committee shall be noticed without delay.
⑦ The reviewer shall keep the confidentiality of the papers to be examined. Nor shall the contents of the paper be quoted without the author's consent before the publication of the journal.
Chapter 3 Research Misconduct
Article 5 (Prohibition of Research Misconducts)
The following research misconducts are prohibited for all Research Outputs subject to this Regulation
1) Fabrication: the act of creating and recording and reporting false data or research results
2) Falsification: the act of manipulating research data, equipment, or processes, altering or omitting data or research results to ensure that the final research results do not conform to the truth
3) Plagiarism: the act of using other people's ideas, research processes, research results, or records without due authorization (also applies to self-plagiarism
4) Duplicate submissions: The papers to be submitted to the Journal of Climate Change Research shall not be duplicated, whether simultaneously or before or after the registration of the other academic promotion foundation in the country or in the foreign academic journal, and the subject includes the papers in the examination process
5) Duplicate publication: the act of re-publishing in another journal of what is deemed to be almost the same as one's own thesis already published in the journal
6) Unjust Indication of Author: the act of not granting the authorship of a thesis to a person who has made a scientific or technical contribution to the research contents or results without justifiable reasons, or to granting the authorship to a person who has not made a scientific or technical contribution, on the grounds of appreciation or courtesy, etc.
7) The act of intentionally interfering with the investigation of the alleged misconduct of the person or others or inflicting harms on the informant
8) Acts outside the scope normally accepted by other scientific and technological circles
9) Acts of proposing, forcing, or threatening others to commit the above misconducts
Article 6 (Indication of Source)
1) Where a paper or part of it is contributed as it is or by modification or supplementation, the facts must be stated.
2) Where a research report or part of it is submitted as it is, modified, or supplemented, the facts must be stated.
3) Where a doctoral or master's degree paper is contributed as it is or in a modified or supplemented form, the author of the dissertation must be included in the list of authors.
4) When quoting published academic materials, describe accurately and clarify the sources unless they are commonly understood.
Chapter 4 Validation of Research Misconduct
Article 7 (Protection of Rights of Informant)
① “Informant” refers to a person who recognizes a research misconduct and informs the academic community of the facts or related evidence.
② Reports shall be made under real names through oral, written, telephone, e-mail, etc. However, if an anonymous report is received in writing or e-mail with evidence including the name of the research task, the name of the thesis, and the specific Research Misconduct, the academic society may handle it according to the real-name reporting.
③ The President shall protect the informant from disadvantages or discrimination of status for reporting Research Misconduct.
④ Matters concerning the identity of the informant are not subject to disclosure of information.
⑤ If the informant faces disadvantages or discrimination under paragraph 3 or if his or her identity is exposed against one’s own will, the Society shall be responsible for it.
⑥ The informant may require the report receiving agency or investigative agency to be informed of the procedures, schedules, etc. to be carried out after the Research Misconduct report, and the agency shall faithfully comply with the request.
⑦ An informant who made a report even though it was known to be false shall not included in the protection list.
Article 8 (Protection of Rights of Investigation Subject)
① “Investigation Subject” refers to members subject to Research Misconduct investigation by the informant's report or when recognized by the Society or members assumed to have been involved in Research Misconduct in the course of investigation, and no witnesses or witnesses in the investigation process are included here.
② The Society shall take caution not to infringe on the honor or rights of the investigation subject in the validation process.
③ Suspicions about Research Misconduct shall not be disclosed until the judgment is made.
④ The investigation subject may require the Society to inform the institution of the procedures and schedules of the Research Misconduct, and the President shall comply with such request in good faith.
Article 9 (Research Misconduct Validation Regulation)
① The responsibility to prove Research Misconduct lies with the Investigation Committee. However, if the investigation subject intentionally damages or refuses to submit the data requested by the investigation committee, the investigation subject shall be held responsible.
② The Investigation Committee shall ensure the rights and opportunities of opinion statement, objection, and defense to inform informant and investigation subject in advance. In this case, the investigation subject shall also be informed of the report
③ The President shall endeavor to ensure that the Investigation Committee maintains its independence and fairness without undue pressure or interference.
Article 10 (Research Misconduct Validation Process)
① To verify a Research Misconduct, the procedures of "Preliminary Investigation“ and "Actual Investigation” and "Judgment" shall be followed.
② If the President is aware of sufficient charges against the Research Misconduct, he may initiate an actual investigation immediately without a preliminary investigation.
③ The President shall actively comply with the request of the member's affiliated agency for cooperation when the research is carried out for verification of the Research Misconduct.
④ When a member's Research Misconduct is reported and verified, the President shall notify the results to the member's affiliated institution and the academic organization for the publication of the relevant paper.
Article 11 (Preliminary Investigation)
① Preliminary Investigation is a procedure for deciding whether or not to carry out an actual investigation on Research Misconduct suspicion. It is started within 30 days from the date of receipt of the report.
② Preliminary Investigation shall be conducted by the Ethics Committee in accordance with Article 10.
③ The President, if the investigation subject acknowledges all Research Misconduct facts, may make a decision immediately without going through the actual investigation.
④ The President, if there is a possibility of serious damage to the evidence, may take measures to preserve the evidence even before the formation of the Investigation Committee.
⑤ The President shall notify the informant of the preliminary investigation results in writing within ten days from the date of the termination of the preliminary investigation; and if it is decided not to carry out an actual investigation, this shall include specific reasons. However, this is not the case for anonymous reports.
Article 12 (Actual Investigation)
① The actual investigation shall be conducted by organizing an investigation committee under Article 11 to verify the facts of the Research Misconduct.
② The Investigation Committee shall give informant and investigation subject an opportunity to state their opinions; if the party does not respond, it shall be deemed to have no objection.
Article 13 (Functions and Composition of Research Ethics Committee)
1) Research Ethics Committee(hereinafter Committee) shall establish and operate a system related to research ethics.
2) The Committee shall deliberate on acts that violate the research ethics regulations and determine necessary measures according to the results of the review.
3) The Committee shall be comprised of not more than five members, including one Chairperson of the Editorial Committee.
4) The Chairperson of the Ethics Committee shall be the Chairperson of the Editorial Committee, and the members shall be appointed by the Society President upon the recommendation of the Chairperson, and the term of office shall be the same as the term of the executive members.
Article 14 (Authority of Research Ethics Committee)
① Research Ethics Committee may request informant, investigation subject, witness, and testifier to appear for statement during the investigation. In this case, the investigation subject must comply.
② Research Ethics Committee may request the investigation subject to submit the data and may take measures to preserve the relevant data for Research Misconduct related persons with the approval of the Chairman for the preservation of the evidence data.
③ Research Ethics Committee may propose appropriate sanctions to the Chairperson against those involved in the Research Misconduct.
Chapter 5 Deliberation and Resolution Procedures
Article 15 (Deliberation on Violations of Research Ethics)
1) In the event of an act violating these regulations and the general ethical principles of the research, the Editorial Committee shall collect relevant data and verify the credibility of the report.
2) When the credibility of the report is confirmed, the Chairperson of the Editorial Committee shall present it to the Committee and submit the deliberation data.
3) The Committee shall determine whether research misconduct was committed with the consent of more than two-thirds of its members and propose the results to the President of the Society.
4) The President of the Society shall notify the researchers of the details of the Committee's decision and its reasons
Article 16 (Judgment)
① “Judgment” refers to the President’s decision to confirm the results of the investigation and notify the informant and the investigation subject in writing.
② All investigations from the commencement of the preliminary investigation to the judgment shall be completed within six months.
However, if deemed difficult to terminate the investigation within this period, the Society may notify inform the informant and investigation subject of the reason and extend the investigation period.
Article 17 (Application of Objection)
① In the event that there is an objection to the outcome of the preliminary investigation or the outcome of the decision, the informant or investigation subject may file an objection in writing to the Chairperson within 30 days from the date of notification of the result.
② Unless there is a valid reason not to file an objection under paragraph 1, the President shall handle the objection within 60 days from the date on which the objection is filed.
Article 18 (Measures Against Research Misconduct)
① The President shall terminate all proceedings concerning the judgment and objection to the Research Misconduct, and then delegate it to the Ethics Committee to take appropriate measures against the Research Misconduct.
② The Ethics Committee considers whether the disciplinary action is proportionate to the Research Misconduct to a considerable degree and make sure that it does not go against the academic community's internal regulations, related statutes and the perception of the Society.
Article 19 (Confidentiality)
1) The identity of the informant of Research Misconduct shall not be disclosed to the public.
2) Before the final judgment as Research Misconduct or if it is judged not to be a Research Misconduct, the identity of the researcher shall not be disclosed to the public.
Chapter 6 Penalty
Article 20 (Penalty)
1) If the Research Ethics Committee determines a fabrication, falsification, plagiarism, or duplicate publication under Article 5, the following measures shall be taken.
① The Editorial Committee shall cancel the publication of the "Journal of Climate Change Research" in the paper, delete it from the list of papers, and notify this fact in the literature search materials of the "Journal of Climate Change Research" and the association's website.
② In case of duplicate publication, this fact shall be notified to the relevant academic society.
③ The authors(including all authors, corresponding authors, and co-authors) shall not be allowed to submit a paper to the "Journal of Climate Change Research" for a period of at least three years from the date of the resolution.
④ The President of the Society shall notify the National Research Foundation of Korea of an official document including information on the details of the action and a request for withdrawal of the thesis.
2) If the Research Ethics Committee determines that a duplicate submission is made under Article 5, the following measures shall be taken.
① The editorial committee rejects or suspends the paper review.
② In case of a duplicate submission, this shall be notified to the relevant academic society.
③ The authors(including all authors, corresponding authors, and co-authors) shall not be allowed to submit a paper to the "Journal of Climate Change Research" for a period of at least three years from the date of the resolution.
Chapter 7 Procedures and measures for human subject research
Article 21 (Procedures and measures for human subject research)
1) When research methods and contents are subject to the relevant laws such as “Bioethics and safety act,” “Animal protection act” and “Laboratory animal act” researchers can conduct studies only which have been approved by the Institutional Review Board (IRB) in the affiliated organization.
2) Every submitted paper shall fill out the matter of article 1). If not, the paper will not be considered for the review as it is regarded as violating the required bio-ethics.
3) If a paper is published without the approval from the IRB, it could be withdrawn.
Chapter 8 Enactment and Amendment
This regulation is enacted and amended by the Board of Directors of Korean Society of Climate Change Research.
Supplementary Provision
This regulation shall take effect from the date of enactment.
Established on April 7th, 2011
Revised on December 1st, 2014
Revised on June 25th, 2020
Revised on September 10th, 2021